Historie pražského metra je úzce spojena s výstavbou podpovrchové tramvaje. Stavba první trati této tramvaje byla zahájena 7. ledna 1966 v Opletalově ulici. Po rozsáhlém jednání však bylo usnesením československé vlády z 9. srpna 1967 rozhodnuto místo stavby prvního tunelu podpovrchové tramvaje stavět v Praze metro. Ražba prvního tunelu metra začala 20. ledna 1969 z ulice Štětkovy směrem k náměstí Hrdinů v lokalitě Pankrác.
První zkušební souprava metra projela 22. prosince 1973 po úseku Kačerov – Pražského povstání. Již o týden později, dne 29. prosince 1973, projela zkušební souprava celou linku tzn. ze stanice Kačerov do stanice Sokolovská, nyní Florenc. Oficiálně začal zkušební provoz na první lince metra 2. ledna 1974.
Slavnostní otevření pražského metra se uskutečnilo 9. května 1974 v 9 hodin 19 minut ve stanici metra Kačerov. První tři soupravy vyrazily s oficiálními hosty. V 11 hodin 10 minut pak byly všechny stanice první linky otevřeny jen pro hosty, kteří měli služební průkaz DP, pozvánku nebo příležitostnou jízdenku. Teprve 10. května 1974 se mohla metrem svést veřejnost.
Pro přepravu prvních cestujících bylo na linku C vypravováno 12 třívozových sovětských souprav typu Ečs. Tento typ vozů byl provozován v pražském metru až do 29. června roku 1997.
Text and photos: Boris Kogut