Vídeňské metro (německy Wiener U-Bahn) má za sebou bohatou historii, která vede daleko do minulosti a je úzce spojena s provozem vídeňské tramvaje a městské železniční dráhy.
První část městské železniční dráhy ve Vídni byla zprovozněna 11. května 1898. Po dráze tehdy jezdily vlaky s parní lokomotivou. Elektrifikace městské železniční dráhy se datuje do roku 1925. Asi o půl století později městská železniční dráha dala vzniknout vídeňskému metru.
Metro ve Vídni vzniklo právě na vybraných tratích již existující městské železniční dráhy. Její linky určené k tomuto účelu byly samozřejmě modernizované. Doposud je zachováno a pro provoz metra používáno několik úseků železniční dráhy postavených v letech 1898-1901.
Příkladem je úsek linky U6 vídeňského metra ze stanice Längenfeldgasse do stanice Spittelau, který vede po estakádě bývalé městské železniční dráhy. Další zajímavostí je, že úsek linky U2 vídeňského metra ze stanice Museumsquartier do stanice Rathaus není nic jiného než zrekonstruovaný tramvajový tunel, který vynikl v letech 1963–1966. Provoz podzemní tramvaje na této trase byl zahájen 8. října 1966 a už v té době se plánovalo následné přebudování tohoto tunelu na linku metra.
Je důležité připomenout si několik dat:
26. ledna 1968 vídeňský magistrát přijal všemi dlouho očekávané rozhodnutí vybudovat metro ve městě;
3. listopadu 1969 stavební technika začíná vrtat svůj první vrt na náměstí Karlsplatz, tohoto dne je tedy oficiálně zahájena výstavba metra ve Vídni;
8. května 1976 v 10 hodin ráno bez jakékoli oslavy začal trvalý provoz souprav metra s cestujícími mezi stanicemi Heiligenstadt a Friedensbrücke, i když zatím jen ve zkušebním režimu;
25. února 1978 se uskutečnilo slavnostní otevření prvního úseku moderního metra linky U1 mezi stanicemi Karlsplatz – Reumannplatz. Tento den bylo otevřeno celkem pět stanic metra a na počest této události se ve městě konaly slavnostní akce.
Text and photos: Boris Kogut